Helmplicht voor e-bike nog ver weg

Ouderen op hun elektrische fiets zijn vaker een gevaar op de weg. Hun aandeel in het aantal verkeersdoden neemt toe, blijkt uit nieuwe cijfers. Toch is een helmplicht voor e-bikers nog ver weg.

Een oudere man fietst op 2 augustus met zijn e-bike langs het Beatrixkanaal in Eindhoven. Hij zoeft langs en kijkt opzij richting het water, waardoor hij afdwaalt naar de verkeerde weghelft van het fietspad. Een tegemoetkomende wielrenner kan niet meer uitwijken. Een klap. De e-biker valt en komt ongelukkig terecht. In het ziekenhuis overlijdt hij aan zijn verwondingen.

De man is een van de 79 e-bikers die sinds 2014 om het leven is gekomen bij een verkeersongeval. Vorig jaar waren er 28 dode e-bikers en dit jaar zet de stijgende lijn door, zo verwacht de politie. Er worden meer e-bikes verkocht, dus is het logisch dat er meer ongelukken gebeuren. Maar dat het relatief zo hard stijgt, is zorgelijk.

Zet uw zadel niet te hoog

Veilig Verkeer Nederland adviseert ouderen – die veruit het vaakst slachtoffer zijn – een training te volgen om veilig met de e-bike de straat op te kunnen. Bij zo’n cursus krijgt men praktische tips. Denk aan het advies om je zadel niet te hoog te zetten, zodat je met beide voeten plat op de grond kunt staan. Daarmee voorkom je valpartijen. Ook adviseren we met een e-bike niet te hard door de bocht te gaan. Juist in bochten gaat het vaak mis.

Nu geeft Veilig Verkeer Nederland jaarlijks een paar duizend cursussen aan e-bikers. Dat komt niet in de buurt van het aantal elektrische fietsen dat in Nederland in gebruik is: zo’n 1,5 miljoen.

De politie geeft e-bikers het dringende advies om een helm te dragen. Maar van een helmplicht wil Veilig Verkeer Nederland niets weten. Mensen willen graag met hun kop in de wind fietsen. Als je er vrijwillig voor kiest om een helm te dragen, bijvoorbeeld omdat je al eens bent gevallen, is dat natuurlijk prima.

Helm geen toegevoegde waarde

Ook de Fietsersbond is fel tegen een wettelijke verplichting om een helm te dragen. “Zo’n helm heeft bij een botsing op hoge snelheid vaak geen toegevoegde waarde”, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. Bot ziet liever dat de maximumsnelheid in de bebouwde kom voor auto’s omlaag gaat van 50 naar 30 kilometer per uur. “Dat heeft pas echt effect: je zult zien dat het aantal fatale ongelukken dan snel afneemt.”

Volgens landelijk projectleider infrastructuur van de politie is de helmplicht vanwege eerder onderzoek ‘afgeschoten’. De reden: uit het onderzoek bleek dat Nederlanders – echte ijdeltuiten – minder gaan fietsen als ze een helm op moeten. Als veel ouderen de fiets laten staan, gaat dat ten koste van de volksgezondheid. Dus: liever geen helmplicht, veel fietsers en een hoger risico op zware ongevallen dan een helmplicht met weinig fietsers en minder ongelukken, aldus de onderzoekers.

Hartstikke hippe helmen

Toch is het advies aan iedere e-biker om een helm te dragen. Zeker als je wat ouder bent. Er zijn ook hartstikke hippe helmen. Vijftien jaar terug droeg niemand een skihelm, nu heeft iedereen er een. Het belangrijkste is dat je er op de e-bike ernstig hoofdletsel mee kunt voorkomen.

Juist vandaag hoopt de politie dat Nederlanders voorzichtiger de weg op gaan. In het kader van Project EDWARD – een Europese dag waarop we streven naar nul verkeersdoden – is het zaak om rekening met elkaar te houden. Houd afstand. Je ziet als automobilist niet dat iemand op een e-bike zit. De accu’s zijn vaak weggewerkt onder fietstassen. Haal voorzichtig in, wees beducht op slingerend gedrag en geef een e-bike vooral de ruimte.

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar top