Vliegen en autorijden moeten in heel Europa fors duurder worden. De luchtvaart moet als het aan GroenLinks ligt een kerosinetaks en BTW op vliegtickets voor de kiezen krijgen en de automobilist – ook die in Nederland – moet gaan rekeningrijden.
Voor de portemonnee is dat niet leuk, maar het is de enige manier om de nog steeds groeiende CO2-uitstoot van de transportsector terug te dringen. En dat is weer nodig om het klimaatakkoord van Parijs te halen en de opwarming van de aarde tot minder dan twee graden te beperken, aldus Bas Eickhout van GroenLinks in zijn kersverse initiatiefrapport, dat hij schreef op verzoek van het Europees Parlement. Nog dit jaar hoopt hij het Parlement ook achter de inhoud te krijgen, daarna mag hij erover gaan onderhandelen met de lidstaten.
Nieuw Vervoer
,,Het moet een duwtje in de rug zijn voor de Commissie, die zelf al werkt aan schoner vervoer en een Europese infrastructuur voor rekeningrijden.” En die, precies zoals Eickhout, naar wegen zoekt om reizigers meer te laten betalen naarmate ze meer kilometers maken.
Eickhout ziet heel nieuwe vormen van vervoer ontstaan. Schone auto’s, toenemend gebruik van de e-bike voor korte afstanden. En als vliegen duurder wordt, moet eindelijk dat grensoverschrijdende netwerk van snelle treinen er komen. In zijn rapport roept hij Brussel op meteen ook een einde te maken aan de zeer oneerlijke concurrentie tussen bijvoorbeeld luchtvaart en spoor. ,,De meeste treinen rijden op stroom. Daar betaal je een CO2-toeslag op, maar vliegen is belastingvrij. Het gelijke speelveld waar Europa het altijd over heeft, bestaat dus helemaal niet.”
En wat moeten al die GroenLinkse jongeren die straks hun goedkope stedentrips kwijt zijn? Eickhout met een grijns: ,,Die compenseren nu, als het goed is, hun voordeelvlucht al met bosaanplant.”
Bron: Algemeen Dagblad