Uit eten is niet voor iedereen weg gelegd, maar als er een actie is wordt het vaak voor meer mensen bereikbaar. Toch zijn veel restaurants daar niet blij mee. Behalve dat het financieel voor hen nauwelijks zoden aan de dijk zet, is het ook ‘vervelend publiek’ dat er op af komt.
Horecavakblad Misset nam de proef op de som onder driehonderd restaurants in het top- en middensegment. Wat blijkt: restaurants doen geforceerd mee om toch maar nieuwe klanten binnen te halen. Er is immers steeds meer concurrentie.
Betalen
Restaurants moeten betalen om aan acties als onder andere de Restaurantweek (5-21 maart) en de Heerlijk10Daagse (18-27 mei) mee te doen. Zo’n euro tot 2,50 per gereserveerde stoel. Daar komt nog bij dat ze de klant korting moeten geven. Dan blijft er maar weinig te verdienen over. Behalve misschien een nieuwe klant, maar die zijn -volgens de betrokken restauranthouders- vervelend. ‘Fout’ publiek noemen ze het.
Wat ‘fout’ publiek is, daar mag je naar raden. Niet netjes genoeg? Kan dat publiek de kwaliteit wel waarderen? In ieder geval wordt genoemd dat ze ‘minder loyaal’ zijn.
Van 18 juni tot 4 juli is er de actie Dining with the Stars, dan krijg je korting bij restaurants met Michelinsterren en Albert Heijn heeft zijn spaaractie voor een gratis tweede menu.
bron: AD.nl