Uit onderzoek blijkt dat zeker de helft van de Nederlanders zich ergert aan telefoontjes waarin abonnementen, energiecontracten of andere diensten worden aangeboden. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontvangt regelmatig klachten.
Bel-Me-Niet-Register
Op dit moment kun je je alleen tegen telefonische verkopers wapenen door je in te schrijven in het Bel-Me-Niet-Register. Doe je dat niet, dan mag je gebeld worden door een telemarketeer. Dat register werkt in de praktijk echter niet afdoende. Want als je ergens klant bent of bent geweest, mag er wel gebeld worden. Ook als je ingeschreven staat.
Rond etenstijd
En we weten allemaal hoe dat bellen gaat. Rond etenstijd gaat de telefoon en in je scherm staat dat het een anonieme beller is. Neem je op, dan hoor je ‘Goedenavond meneer/mevrouw, wat goed dat ik u tref’ of een soortgelijke tekst. En dan volgt er een geroutineerd verkooppraatje. Veel mensen vinden het moeilijk om die bellers af te wimpelen. Het voelt ongemakkelijk, maar toch gaat een deel overstag om maar van het gesprek af te zijn.
Verbieden
Maar er is goed nieuws. Staatssecretaris Mona Keijzer van EZK wil ongevraagde telemarketing verbieden. In de wet moet komen te staan dat consumenten alleen nog telefonisch benaderd mogen worden als ze daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. De staatssecretaris heeft dit punt opgenomen in de zogenoemde Consumentenagenda die ze vandaag naar de Tweede Kamer stuurt.