Dit zijn de voordelen van wandelen

Wandelen is bezig aan een opmars. Sinds de coronamaatregelen veel sporten een halt toe riepen, zijn we massaal aan de wandel gegaan. Veel mensen blijkt dit zo goed te bevallen dat ze er mee doorgaan. Het heeft namelijk flink veel voordelen.

Wat is er makkelijker dan wandelen? Gewoon de ene voet voor de andere zetten en kilometers maken. De een vindt het bij drie kilometer welletjes, de ander gaat voor heel wat meer of sluit zich zelfs aan bij een wandelclub.

Weer een ander kiest ervoor om een hond te nemen. Waarom zou je immers niet samen wandelen? Het is een van de redenen waarom er het afgelopen jaar een flink aantal hondeneigenaren bij is gekomen. Van asielhonden, herplaatsingshonden tot aan pups van bepaalde rassen zoals de Shiba Inu of Cockapoo. Ze zijn vol enthousiasme in gezinnen opgenomen of door alleenstaanden aangeschaft om gezelschap te hebben.

Mensen ervaren vooral de gezondheidsvoordelen van het wandelen. Kregen overheidscampagnes mensen zelden van de bank, de corona-periode gaf veel mensen wel dat duwtje in de rug. Met een paar goede wandelschoenen en een regenjack, of inderdaad met een hond als wandelmaatje zoals de Maltipoo of een ander ras, bleek je immers een heel eind te komen. Of het nu gaat om een lunchloopje of een heuse tocht op zaterdagochtend. Het wandelvirus heeft veel mensen te pakken.

Wandelen biedt veel gezondheidsvoordelen

Bestrijdt ziektes

Lopen is een goede manier om het immuunsysteem een ​​flinke boost te geven. Een groot onderzoek uitgevoerd door Harvard University onder duizend volwassenen heeft uitgewezen dat degenen die vijf dagen in de week twintig minuten per dag wandelden, 43 procent minder ziektedagen hadden dan degenen die dat niet deden. Bovendien is aangetoond dat wandelen de kans op het ontwikkelen van chronische ziekten verkleint, waaronder bepaalde soorten kanker.

Versterkt botten, spieren en gewrichten

Lopen is een training voor het hele lichaam, die voordelen biedt voor de spieren, botten en gewrichten. Door op deze manier in beweging te zijn, blijven de gewrichten soepel. Tegelijkertijd versterken loopbewegingen de ondersteunende spieren en botten. Studies hebben aangetoond dat regelmatig wandelen het verlies van botmassa kan helpen verminderen en daarmee osteoporose kan voorkomen of afremmen. Door het soepel blijven van gewrichten en het behouden van sterke spieren is ook het risico op heupfracturen kleiner.

Verbetert de cardiovasculaire gezondheid

Studies hebben herhaaldelijk aangetoond dat routinematig wandelen kan helpen de bloedsomloop te verbeteren, de bloeddruk te verlagen en tekenen van hart- en vaatziekten te voorkomen. Onderzoeken van de Universiteit van Colorado in Boulder en de Universiteit van Tennessee laten zien dat een paar kilometer per dag lopen de bloeddruk helpt verlagen. Een specifiek onderzoek laat zien dat er bij vrouwen op leeftijd een verlaagd risico op een beroerte is.

Bevordert gezond gewicht

Gemiddeld een uur per dag stevig wandelen zet zoden aan de dijk als je gewicht wilt verliezen. Wandelen zou ook de drang om ongezonde snacks en suiker te eten, verminderen. Al met al biedt regelmatig wandelen de mogelijkheid om overgewicht te voorkomen. Mits je het regelmatig doet en flink doorstapt.

Helpt je langer te leven

Zou wandelen de sleutel tot een langer leven kunnen zijn? Onderzoek aan de University of Michigan Medical School heeft uitgewezen dat mensen boven de vijftig jaar die regelmatig aan sport doen, waaronder wandelen, 35 procent minder kans hebben om over een periode van acht jaar te overlijden. Een Britse test wees eerder uit dat slechts 25 minuten per dag wandelen het leven met zeven jaar kan verlengen.

Vertraagt cognitieve achteruitgang en dementie

Lopen kan een manier zijn om mentaal scherp te blijven. Onderzoekers van de Universiteit van Californië ontdekten dat vrouwen van 65 jaar of ouder die vaak wandelden over het algemeen minder leeftijd-gerelateerde mentale achteruitgang kenden. Bovendien bleek uit een studie van de Universiteit van Virginia gericht op mannen van 71 tot 93 jaar dat zij die elke dag wandelden, de helft van de incidentie van Alzheimer of dementie kenden, vergeleken met degenen die niet wandelden.

Deel dit artikel

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar top