close
  • zondag 26 januari
Zorg en Zekerheid

Depressie, praat jij erover?

Depressie, praat jij erover?

‘Hey, het is ok, maak depressie bespreekbaar’. Deze slogan was de afgelopen tijd veel te horen en te zien op televisie.

BLOG – Volgens het WHO (World Health Organization) zal depressie over vijftien jaar volksziekte nummer 1 zijn. De aandacht in de media is zeer welkom. Het vormt een bemoediging om naar buiten te komen met je problemen als je al langere tijd niet zo lekker in je vel zit en geen plezier meer ervaart in het dagelijks leven. Plezier ervaren is voor mensen (van alle leeftijden) met depressie vaak erg moeilijk.

Ontstaan van een depressie

Depressie kan op vele manieren ontstaan, bijvoorbeeld door het jarenlang onder druk hebben moeten presteren op school en werk, na verlies van een dierbare of als gevolg van een burn-out, een scheiding, gezinsproblematiek, het verlies van je baan, enzovoort. Toch hoeft depressie niet altijd een aanwijsbare oorzaak te hebben, er kunnen lichamelijke (erfelijke) factoren meespelen, waardoor je bij het minste of geringste in een vaak aanhoudende sombere stemming raakt en er niet goed meer uitkomt. We spreken dan van een endogene depressie.

Vaak gaat een depressie vanzelf weer over. We kennen allemaal wel periodes waarin we ons minder blij voelen, moe zijn, last hebben van spieren en gewrichten, slecht  slapen of ons zorgen maken. Dat is iets dat hoort bij het leven en zal ook weer verdwijnen als de situatie waarin je je bevindt verandert of voorbij gaat. De gemiddelde tijdelijke depressie duurt, volgens de statistieken, ongeveer twee tot drie maanden. Wij mensen hebben een enorm sterk zelfgenezend vermogen, zowel lichamelijk als geestelijk, en na verloop van tijd zal de balans zich herstellen. Maar wat als je een zwakkere weerstand hebt? Of zo lang onder druk hebt gestaan, dat lichaam en geest zeggen: ik kap ermee? Dan ga je over in een soort van overlevingsmodus en wordt de weg naar herstel bemoeilijkt. Deskundige ondersteuning is dan vaak noodzakelijk.

Wanneer spreken we van een depressie?

Een depressie kenmerkt zich door sombere gevoelens die langer aanhouden dan twee weken, waarin nauwelijks plezier of interesse meer wordt ervaren. Vrouwen hebben een grotere kans om een depressie te krijgen dan mannen.

Symptomen kunnen zijn:

Je hangt je vuile was niet buiten

Momenteel is er veel aandacht voor de toename van depressiviteit onder jongeren en jonge vrouwen tot 35 jaar. Het is, volgens de media, voor deze groep moeilijk om hun problematiek bespreekbaar te maken. De campagne richt zich dan ook met name op deze twee doelgroepen. Dat mensen over het algemeen niet snel naar buiten komen met dergelijke problemen, is begrijpelijk. In mijn natuurgeneeskundige praktijk coach ik vrouwen van 50 (plus) die last hebben van depressie en/of angst. En zeker voor deze groep geldt: ‘je hangt je vuile was niet buiten’. Er is ons geleerd (ja, ik ben zelf ook 50plus en een ervaringsdeskundige op het gebied van burn-out en depressie) dat we te allen tijde zelfstandig moeten zijn, een ander niet moeten belasten, onze problemen maar zelf moeten oplossen. Vragen om hulp werd en wordt gezien als een zwaktebod. Het kan een gevolg zijn van de opvoeding van onze generatie, waarin men veel minder de gevoelige dingen besprak dan tegenwoordig normaal is. Daarom lopen vrouwen van mijn leeftijd soms al jarenlang met depressieve klachten rond en dan doet de overgang ook nog een duit in het zakje. Bedenk echter dat we niet voor niks met zovelen op deze aardkloot rondlopen. Dat is omdat we  elkaar nodig hebben!

Tips en informatie

De komende tijd zal ik (praktische) tips en informatie geven, onder andere over wat je zelf kunt doen om de neerwaartse spiraal van een depressie te doorbreken. Een eerste wil ik graag alvast delen, en is in lijn met de campagne: ‘Hey, het is ok, maak depressie bespreekbaar’.

Tip 1: Zoek verbinding

Dit vind ik persoonlijk de belangrijkste tip om mee te beginnen. In een sombere periode voelt het vaak alsof we de verbinding kwijt zijn, in eerste instantie met onszelf, maar ook met andere mensen en onze natuurlijke omgeving. Zoek voor nu de verbinding met een ander, een vriend of vriendin, partner, collega, het maakt niet uit wie. Als je jezelf maar veilig en vertrouwd voelt bij deze persoon. Vraag of je jouw gevoelens met hem of haar mag delen. Ga er niet vanuit dat deze persoon jouw problemen oplost, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Maar je zult merken; gedeelde smart is halve smart. Bovendien kun je voorstellen of jouw ‘maatje’ een activiteit met je wil ondernemen, om zo zachtjes aan de energie weer in beweging te zetten. Daarnaast is het erg belangrijk opnieuw de verbinding met jezelf te krijgen. Zoek de stilte op, mediteer en doe ademhalingsoefeningen. Verbind je met je natuurlijke omgeving. In mijn volgende blogs zal ik uitleg geven en eenvoudige oefeningen en remedies beschrijven. Deze informatie, oefeningen en tips zijn geen vervanging voor medisch/psychische hulp. Als jouw klachten momenteel van dien aard zijn dat je er in dreigt te verdrinken, neem dan contact op met je huisarts.

Romidah biedt begeleiding, individueel en in groepsverband, aan vrouwen van middelbare leeftijd die in een burn-out zijn beland en/of te kampen hebben met depressie-, stress- en angstklachten en daardoor ervaren dat ze compleet vastzitten op hun levensweg. Haar passie is om vrouwen te laten inzien dat de crisis een kans geeft om een ander en beter leven te creëren en dat dergelijke klachten niet als ziekte beschouwd moeten worden maar behoren bij een verandering van levensfase. “Ik wil vrouwen ondersteunen om zodat zij van daaruit de juiste keuzes voor zichzelf kunnen maken hoe hun leven na hun 50e in te vullen.”

Geschreven door: Redactie