Dikke lippen met een uitstekende tong. Wereldberoemd is het logo van de Rolling Stones. Het schijnt dat de band in totaal enkele tienduizenden dollars heeft betaald voor het logo. Wij als redactie vroegen ons af waar het logo vandaan komt.
Vijftig pond
Op internet kom je heel wat verschillende verhalen tegen over de ontwerper van het logo. De naam van kunstacademie-student John Pasche wordt echter het vaakst genoemd. Het verhaal gaat dat frontman Mick Jagger de logo’s die door platenmaatschappij Decca werden ontworpen helemaal zat was. En daarom bestelde hij een logo bij de student.
Het iconische logo verscheen op het album ‘Sticky Fingers’ in 1970. Het album werd een enorm groot succes met onder andere de hits Brown Sugar, Wild Horses en Dead Flowers. Pasche krijgt voor zijn ontwerp een bedrag van vijftig pond betaald. Vanwege het succes van het logo en het album krijgt hij twee jaar daarna nog eens 200 pond.
Hindoe-godin Kali
Het is niet moeilijk om te raden waar de inspiratie voor het logo vandaan kwam. In een interview zegt Pasche: ‘Ik denk dat het idee ontstond toen ik Mick Jagger voor het eerst ontmoette op de kantoren van de Stones. Het eerste wat opviel was de grootte van zijn lippen en zijn mond’. Daarnaast werd hij geïnspireerd door een afbeelding van de Hindoe-godin Kali. En wat misschien niet iedereen weet is dat de uitgestoken tong gericht is tegen de overheid.
Modewereld
Het logo wordt in de jaren zeventig opgemerkt door de modewereld. T-shirts met de bekende afbeelding worden gedragen door beroemdheden. Het logo wordt hét handelsmerk van de band. In 2008 betaalt het Victoria and Albert Museum in Londen zelfs een bedrag van ruim 63.000 euro voor de originele tekening van Pasche. Volgens het museum is de afbeelding het meest innovatieve logo wat in de historie gemaakt is. Eén ding is zeker: die tienduizenden dollars die de Stones er ooit in hebben gestoken zijn inmiddels wel terugverdiend!