De Belhamels: opa en kleinzoon als innoverende ondernemers

Een jonge ondernemer lanceert een succesvol product. Daarbij heeft hij veel aan zijn opa te danken. Een verhaal over een bijzondere band en ondeugend lekkere koeken.

Tjeerd Visser (69) is koekbakker, maar sinds enige tijd ook coach. Hij maakt zijn kleinzoon Reinoudt mede wegwijs in ondernemersland. Reinoudt Visser (20) lanceerde nog niet zo lang geleden ‘Belhamels’ Koek.

Dat zit zo; Tjeerd Visser is de derde generatie van koekbakkers en werd na de HBS en een studie economie ondernemer en bakker van roggebrood. “Ik was net zo oud als Reinoudt nu is. Veel begeleiding kreeg ik niet. Ik moest het zelf uitzoeken.”

En dat deed Tjeerd. Vanaf 1969 timmerde hij aan de weg, leerde het vak en stapte in 1984 volledig over op het bakken van koek. Niet helemaal zoals zijn vader het deed, maar anders, meer vernieuwend. “Ik ben innovatief ingesteld. Ik wil graag creëren, nieuwe dingen bedenken. Op een gegeven moment heb ik de roggebrood gelaten voor wat het was en ben op louter koek overgegaan.”

Zo’n opa, die vol energie altijd bezig is met vernieuwen en vol zit met verhalen over hoe hij succesvol ondernemer werd, spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Zo ook bij kleinzoon Reinoudt die sinds twee jaar Communication en Multimedia Design (CMD) studeert aan de Noordelijke Hogeschool in Leeuwarden. “Ik ben door mijn opa en oma opgevoed en heb met hen een bijzondere band. Vanuit mijn studie voor de minor ‘ondernemen’ ontstond het idee om iets met de koeken van mijn opa te gaan doen.”

Reinoudt besloot de koeken aan zijn mede-studenten aan te bieden

In tegenstelling tot zijn opa, die zich regelmatig als een ware Willy Wortel terug trekt in zijn kantoor om zijn ideeën vorm te geven, zo extravert is Reinoudt die, zoals hij zelf zegt, ‘goed is in het leggen van contacten en mensen enthousiast maken ’. “Ik werkte in mijn vrije tijd in een supermarkt en had de link daarmee al snel gelegd toen ik lucht kreeg van de nieuwe koek waar mijn opa al vier jaar mee bezig was om te ontwikkelen.” Opa Tjeerd springt hier op in. “Mijn doel was om iets toe te kunnen voegen, iets te bakken wat er nog niet is. Toen ik in aanraking kwam met de nieuwste manier van koken in stoomovens, kreeg ik een idee. Ik wilde dat proces vertalen naar het koek bakken. Kijk; koek bakken duurt zeker een uur. Door dat proces te verkorten én een geweldige smaak te behouden, had ik iets nieuws.”

“Net zoals je bij het gaar stomen van groenten veel meer vitaminen behoudt omdat je de groenten niet lange tijd hoeft te koken in water waarmee je uiteindelijk veel vitamines weggooit, zo heb ik dat ook met de koek gedaan. Ik kreeg het voor elkaar om de koek binnen tien minuten te bakken en daarmee 85 procent van de oorspronkelijke eigenschappen te bewaren. Zelfs de stukjes chocolade in de koek zijn niet weggesmolten, maar zijn duidelijk aanwezig in de structuur. Het gaat om een ander bakproces, anders resultaat en een andere smaakbeleving,” vertelt Visser enthousiast. Juist dat enthousiasme leek ook Reinoudt in vervoering te brengen die besloot de koeken aan zijn medestudenten aan te bieden. “De koeken vielen enorm in de smaak en toen ben ik verder gaan bedenken hoe we de koek op een mooie wijze in de markt kunnen zetten.”

Het moest refereren aan iets nostalgisch, iets oer-Hollands zoals koffie met koek is

Om een lang verhaal kort te maken: de koeken kregen een verpakking, een label, een prijs en een naam: Belhamels. “Het moest een Nederlandse naam zijn,” vertelt Reinoudt met hetzelfde Visser-enthousiasme. “Het moest refereren aan iets nostalgisch, iets oer-Hollands zoals koffie met koek is.” “Belhamels is zo’n Hollands woord dat je associeert met ‘ondeugend lekker’, vertelt opa Visser verder.

Reinoudt heeft inmiddels de koeken in verschillende supermarkten liggen. “Mijn opa is één keer mee geweest om te praten bij een supermarktketen. Daarna heb ik het zelf opgepakt.” Hoe het nu verder gaat? Enthousiast vertelt Reinoudt: “Ik vind concept ontwikkeling enorm leuk om te doen en ga nu eerst verder met Belhamels. Er borrelen steeds meer ideeën bij mij naar boven. Die ga ik verder ontwikkelen.” Dat laatste is misschien wel het geheim van de goede ondernemerszin en het succes van het familiebedrijf Visser. Of kleinzoon Reinoudt in de voetsporen van opa zal treden? “Dat is voor later. Nu eerst de Belhamels.”