Dan kun je zien hoe lang je op Facebook zit, maar ga je het ook gebruiken? 

Minder tijd op social media doorbrengen. Prima, maar jezelf aan banden leggen, kunnen we dat wel?

Het is een heel aardig gebaar van Facebook en Instagram: aangeven hoe lang je al aan het turen, scrollen en typen bent op deze netwerken. Vooral om duidelijk te maken dat ze met je meedenken en je stimuleren om je tijd nuttig te besteden. Google en Apple deden dat al eerder. 

Via ‘instellingen’ kun je naar het activiteitenoverzicht waar aangegeven wordt hoeveel tijd je dagelijks en wekelijks doorbrengt ‘in’ de apps. Je kunt zelfs een melding instellen. Beslis jij per dag een half uur te besteden aan Facebook dan krijg je een seintje als er dertig minuten voorbij zijn. Je kunt ook zelf instellen dat je bijvoorbeeld na acht uur ’s avonds geen meldingen van nieuwe posts wil horen. Wel zo rustig. 

Goodwill kweken

Treffen de bedrijven daarmee niet vooral zichzelf? Misschien wel, maar goodwill kweken kan ook de goeie kant op werken, waardoor je de apps meer gaat waarderen en je ze aanhangig blijft in plaats van de rug toekeert. 

Limieten

Volgens psychologen is het goed dat je jezelf limieten kunt geven. Veel tijd doorbrengen op social media zou niet goed zijn voor het brein. Verslaving ligt immer op de loer en je zou er ook veel stress van krijgen. Een ‘digitaal bewustzijn’ zou dat kunnen voorkomen. 

Adverteerders

Het kan een paar weken duren totdat iedereen deze update heeft gekregen. En wat betreft de bedrijven zelf, zijn veel mensen van mening dat hoe gerichter wij als klant aangeven wat en hoe we het willen, hoe beter adverteerders daar op kunnen anticiperen. De bedrijven zouden er alleen maar baat bij hebben. Wij mogelijk ook. Win-win dus?