Daar zijn Nederlanders goed in: veel online bestellen en veel terugsturen 

'Leuke broek, ik bestel vier maten. Die niet passen, stuur ik wel terug'. Herkenbaar?

Er valt online heel wat te bestellen. Het CBS gaf twee jaar geleden al aan dat in 2015 71 procent van de Nederlanders online regelmatig iets koopt. We stonden daarmee in de top vijf binnen de Europese landen. Het zou best eens kunnen dat we inmiddels in de top 3 zijn beland, maar we staan op nummer 1 als het gaat om terugsturen! 

In 2017 bleek kleding op de derde plek te staan van online aankopen. Speelgoed en gezondheidsproducten stonden respectievelijk op één en twee. En vooral als het om kleding gaat is dat gemakkelijk en vooral kosteloos terug te sturen. 

Eentje wordt er gehouden, de rest gaat retour

Het zal voor veel mensen herkenbaar zijn. Je ziet online een leuke broek, maar twijfelt over de maat. Dan bestel je er gewoon twee en stuurt de maat die niet lekker zit terug. Sommige mensen bestellen gerust vier verschillende maten of zes verschillende modellen. Eentje wordt er gehouden, de rest gaat retour. 

Jouw hele gang vol pakketten

Het houdt in ieder geval de pakketdiensten en de postbodes bezig. En het levert nog altijd een stroom aan pakketten op. Doet ons direct weer denken aan ons eerdere artikel over al die pakjes voor de buren, die dan niet thuis zijn. Jouw hele gang vol pakketten voor adressen verderop. Je fungeert voor je het weet als een soort postkantoor. 

Nauwelijks tijd om elders het pakket te droppen

Als je dat wilt, kun je een Pickup punt worden. Er worden immers meer en meer pakketten besteld. Je kunt er ook ‘nee’ tegen zeggen met een sticker. Maar het valt menigeen al op dat bezorgers na het aanbellen het pakket al snel weer meenemen als er niemand thuis blijkt. Omdat ze nauwelijks nog tijd krijgen om bij de buren of zelfs verderop in de straat het pakket te droppen. Er moeten er immers nog flink veel worden bezorgd of retour meegenomen.