close
  • zondag 26 januari
Mobiliteit

Automobilist wil elektrisch rijden, zegt ie

Automobilist wil elektrisch rijden, zegt ie

Automobilisten krijgen steeds meer trek in een elektrische auto. Volgens onderzoek van I&O Research kijkt een op de vijf autorijders die het komende jaar een nieuwe auto wil aanschaffen, ook naar een volledig elektrische auto.

Volgens het AD is het aandeel autokopers dat nu al zeker weet dat de volgende auto een elektrische wordt, een stuk kleiner: slechts 1,7 procent. Maar er zit een stevige opgaande lijn in dat percentage. In 2015 was nog maar 0,3 procent zeker van een auto met een stekker.

Volgens I&O Research zouden weleens 50.000 mensen kunnen besluiten een elektrische auto aan te schaffen. “Kandidaat-kopers zijn enthousiast over de milieuvoordelen van elektrisch rijden én – minstens zo belangrijk – de actieradius van de elektrisch auto’s verbetert”, zegt Janneke Dijkers van I&O Research.

Verder omhoog
Zo’n 200 kilometer rijden voordat de auto aan de laadpaal moet is bijna standaard en bij de top is zelfs 500 kilometer haalbaar. Komende jaren komen er veel nieuwe volledig elektrische auto’s op de markt (alleen Audi al komt met vier modellen) en gaat de gemiddelde actieradius verder omhoog.

De animo wordt bevestigd door de feitelijke verkoopcijfers. Volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland waren er op 31 augustus 11.402 volledig elektrische auto’s op de weg, ruim 2.000 méér dan op 31 december 2015. Voor het eerst kwam het aandeel volledig elektrisch afgelopen maand boven de 1 procent van de totale autoverkoop.

Totaal
Leaseplan, het grootste leasebedrijf van Nederland, zag in de eerste helft van het jaar het percentage volledig elektrisch stijgen van 1 naar 2 procent van het totaal. ,,In 2017 verwachten we een sterke stijging van volledig elektrisch. Want dan is er alleen nog een lage fiscale bijtelling, 4 procent, voor volledig elektrisch”, zegt Nicole Hagen van het bedrijf. Een lage bijtelling stuwt de verkoop van leaseauto’s op. Volgend jaar komen bovendien de eerste geleasete elektrische auto’s op de occasionmarkt.

Vooral de Tesla S is in trek bij elektrische rijders. Er rijden er inmiddels 5.391 rond in Nederland. Die luxe Amerikaanse elektrische auto heeft veruit de grootste actieradius. Grootste nadeel van de Tesla: de prijs, vanaf 80 mille. De Nissan Leaf is met ruim 1.500 verkochte exemplaren met afstand tweede. De Leaf is een stuk betaalbaarder: zo’n 30 mille. In 2017 komt Tesla met een model dat ook zoveel gaat kosten.

Elektrische auto’s zijn een stuk prijziger dan de brandstofversies. Maar door lagere energiekosten, minder onderhoud, en vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting, kruipen de maandelijkse kosten naar elkaar toe. Voor de gemiddelde particulier is elektrisch rijden per kilometer nog maar een paar centen per kilometer duurder. Elektrische rijders doen dat vooral zakelijk. Brancheorganisatie Bovag pleit voor een stimuleringsfonds voor particulieren.

Bron: AD.nl

Geschreven door: Redactie