ANWB winterbandentest 2016

Behalve winterbanden in twee populaire maten testen we dit keer ook all seasonbanden. Het voordeel van all seasonbanden is duidelijk: je hoeft niet meer per seizoen van banden te wisselen. We vergelijken de all seasonbanden met zomerbanden onder zomerse condities en met winterbanden onder winterse omstandigheden.

Uit onze bandentests blijkt keer op keer dat de best mogelijke aanpassing aan zomerse- en winterse rijomstandigheden is: een goede zomerband voor de zomer en een goede winterband voor de winter. Een alternatief voor de seizoensgebonden wissel van zomer- en winterbanden is sinds enige jaren de zogeheten all seasonband.

Afgelopen jaren hebben we die ook regelmatig getest (meest recent in de winterbandentest 2014) maar vrijwel nooit zat er een band tussen die ook in alle seizoenen een voldoende scoorde en die we konden aanraden. Hierbij ging het dan niet alleen om duidelijke tekortkomingen ten opzichte van winterbanden in de sneeuw maar juist ook om slechte (lees onveilige) prestaties onder zomerse omstandigheden. In 2015 introduceerde Michelin de CrossClimate – volgens Michelin een zomerband met winterse eigenschappen. Zou die band dan wel de ideale all seasonband zijn? Reden genoeg om hem te testen.

Beste all seasonbanden 2016: Michelin en Vredestein
Van de zeven geteste all seasonbanden (bandenmaat 205/55 R16V) kunnen we er twee aanraden, de Michelin CrossClimate en de Vredestein Quatrac 5. De Michelin is overtuigend de testwinnaar. In de zomer zit deze band op het niveau van een goede zomerband. De slijtage is zeer laag net als het brandstofverbruik. Op nat wegdek presteert de band zowel in warme zomerse als in koude winterse omstandigheden goed. Op sneeuw heeft de CrossClimate niet het niveau van een echte winterband maar scoort de band wel een voldoende. Deze band kan met recht een zomerband met ook winterse eigenschappen worden genoemd, zoals Michelin ook doet.

De andere all seasonband die we kunnen aanraden, de Vredestein Quatrac 5 haalt niet het niveau van de Michelin onder zomerse omstandigheden maar scoort wel voldoende. Een zesje zeg maar, waar de Michelin een ruime 7 op het testrapport krijgt. Op sneeuw doet deze band het iets beter, een 6,5 waar de Michelin een 6 krijgt. Net als de Michelin krijgt de Vredestein op geen enkel onderdeel een onvoldoende zodat we ook deze band kunnen aanraden. De overige 5 geteste all seasonbanden krijgen wel op één of meerdere testonderdelen een onvoldoende zodat we deze banden slechts beperkt (3) of niet (2) aanraden.

Wie optimale prestaties in zomer én winter wil is het beste af met goede zomer- en winterbanden. Maar in een vlak land als Nederland, met relatief milde winters en weinig sneeuwdagen, zijn de met 3 sterren geteste (aan te raden) all seasonbanden een veilig alternatief.

Beste winterbanden 2016
Naast all seasonbanden hebben we natuurlijk ook winterbanden getest. Dit jaar de bandenmaten 185/65 R 15T en 225/45 R 17V. De eerste maat vinden we vooral onder auto’s uit de kleine middenklasse, zoals VW Polo, Peugeot 208 en Renault Clio. De andere maat is een sportieve bandenmaat die we vinden onder sportieve uitvoeringen van de middenklasse en grotere middenklasse. Denk hierbij aan Audi A3, BMW 1- en 3-serie of VW Golf GTI.

Een sportieve auto, met hoge prestaties en een sportief afgestemd onderstel stelt ook hoge eisen aan het prestatie potentieel van een band. Wellicht was dit de reden dat in de maar 225/45 R 17V maar één van de dertien geteste banden echt goed scoort, de Dunlop Winter Sport 5. Daarachter komen 10 banden die 3 sterren scoren en die we kunnen aanraden. Twee banden raden we slechts beperkt aan.Dat zijn de BF Goodrich g-Force Winter en de Matador MP92 Sibir Snow.

In 185/65 R 15 hadden we 15 banden in de test. Twee scoorden goed (4 sterren) en zijn zeer aan te raden; de Goodyear UltraGrip 9 en de Michelin Alpin A4. Daarachter een groep van 11 banden met minder overtuigende prestaties maar zonder onvoldoendes. Die banden kunnen we ook aanraden. Tenslotte 2 banden die slecht scoorden, die raden we niet aan. Dat zijn de Firestone Winterhawk 3 en de Kleber Krisalp HP2.

10 Winterbanden tips

  1. Onze ervaring is dat de hogere snelheidscoderingen (zoals V tot 240 km/h en W tot 270 km/h) duidelijk inboeten in de sneeuw. Door te kiezen voor T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h) kom je verder in de sneeuw.
  2. Bij all seasonbanden heb je de keuze van punt 1 (zie hierboven) eigenlijk niet. Dan is het, met oog op de zomerse periode, beter de voorgeschreven snelheidscode van de auto aan te houden.
  3. All seasonbanden zijn gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de echte zomer- en winterbanden. Bij zowel hoge (25 – 30 graden Celsius) als lage (-10 – -15 graden Celsius) nemen de prestaties snel af. Dit is wel iets om rekening mee te houden zowel bij aanschaf als ook in gebruik (rijstijl, snelheid, volgafstand aanpassen).
  4. In een vlak land als Nederland met relatief milde winters en weinig sneeuwdagen zijn de met 3 sterren geteste all seasonbanden een veilig alternatief voor winter- en zomerbanden.
  5. De met 2 sterren geteste all seasonbanden zijn vooral inzetbaar voor wat kleinere auto’s en kleinere bandenmaten, die vooral in Nederland gebruikt worden (juist op bijv. vakantieritten in zomer én in winter zullen de tekortkomingen van deze banden opspelen).
  6. Wie optimale prestaties in zomer én in winter wil is het beste af met een combinatie van goede zomer- en winterbanden.
  7. Veel geteste all seasonbanden en ook de brede winterbanden (225) hebben niet al te grote reserves als het aankomt op aquaplaning. Wel iets om in het achterhoofd te houden want dit bepaalt ook hoe goed er omgegaan wordt met de sneeuwpap die op de weg ontstaat na strooien of dooien.
  8. Veel van de eigenschappen van een auto die we belangrijk (korte remweg bij noodstop) of juist irritant vinden (bij rechtuit rijden continu kleine stuurcorrecties nodig) hebben een oorsprong in de banden. Kijk voor de aanschaf van banden goed naar de eigen wensen, rijstijl en gebruik. Veel all seasonbanden hebben forse tekortkomingen ten opzichte van zomerbanden onder de meest voorkomende rijomstandigheden, bij droog en bij nat weer. Als je op voorhand al weet dat vaag sturen of weinig grip je irriteert, begin er dan niet aan.
  9. Resultaten van een bepaalde band in de ene bandenmaat zijn niet één op één te vertalen naar een andere bandenmaat. De rubbersamenstelling kan anders zijn en soms werkt een bepaald loopvlak in de ene bandenmaat beter dan in een andere. Bekijk ook de resultaten van de tests met andere bandenmaten uit voorgaande jaren onder het kopje Alle winterbanden tests.
  10. Reken voor de seizoensgebonden wissel van zomer- en winterbanden op de maanden april en oktober. Als u de banden laat wisselen plan dan tijdig een afspraak in.