Donderdag 21 september is een datalek in de ANWB-webwinkel ontdekt, waardoor een bestand met gegevens van klanten voor derden toegankelijk is geweest. Het lek is inmiddels gedicht. Getroffen klanten zijn hier dinsdag 3 oktober per e-mail over geïnformeerd.
Hoewel slechts een deel van de gelekte gegevens mogelijk is ingezien door derden, heeft de ANWB besloten alle klanten van wie gegevens tijdelijk toegankelijk waren vandaag per e-mail te informeren. Bankgegevens, creditcardgegevens of inlogdata zijn niet toegankelijk geweest. Het lek is gemeld bij de Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens.
Mogelijke gevolgen
De gegevens die zichtbaar zijn geweest, kunnen mogelijk gebruikt worden voor het versturen van ‘phishing mails’. Informatie hoe je deze mails kunt herkennen en wat je kunt doen vind je hier.
Uiteraard kun je ook telefonisch contact met ons opnemen via 088 – 269 22 55; ons Leden Service Center is op werkdagen bereikbaar van 8.30 uur-18.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur.
Uiterst strenge richtlijnen
Het datalek is ontstaan door een fout van een van onze leveranciers. Na de ontdekking hebben we onmiddellijk maatregelen getroffen om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt. De ANWB hanteert uiterst strenge richtlijnen voor de beveiliging van klantgegevens en werkt continu aan de veiligheid van de website. Ook onze leveranciers moeten aan alle eisen voldoen.